måndag, april 02, 2012

Massiv update

DISCLAIMER!
Känner du på något sätt avsky inför ”hemma hos...”-texter i allmänhet och rants om gitarrer, studioutrustning samt DIY-projekt i synnerhet bör du sluta läsa nu.

Jag flyttade som sagt hit till Västervik i november 2010 (efter att ha bott i en skokartong i cirka fem månader) och jag stormtrivs. Jag har redan slagit fast att jag älskar mitt jobb och nu tänkte jag berätta om hur mycket jag älskar min lägenhet. Jag bor bara ett stenkast från mitt jobb och det känns skapligt skönt. Inga långa transportsträckor hem när jag är på tok för trött och bara vill komma hem och slänga mig i soffan med andra ord. Men det absolut bästa var att det var totalt nyrenoverat när jag flyttade in. Det finns ju ingenting som är bättre än att få flytta in sina prylar i ett fräscht hem helt utan dings. Lägenheten är en helt normal etta på 43 kvadratmeter. Själva rummet kändes lite väl luftigt så jag köpte en löjligt stor bokhylla som får fungera som avdelare mot resten av rummet. Det absolut bästa med den är att man kan placera saker på båda sidorna inne i bokhyllan. Jag som inte trodde att mina böcker, tidskrifter och (framförallt) DVD-filmer skulle få plats blev glatt överraskad när jag insåg att detta löstes bums. Det sämsta var att den var så jävla stor och otymplig att lyfta upp utan hjälp men bra karl reder sig själv och så var det inte mer med det. Köket är ett riktigt kök (och ingen jävla kokvrå) med 100% grälsäkra skåp. Ja, det vill säga att skåpsluckorna har inbyggt stopp som omöjliggör att smälla igen dem. Fantastiskt!

Möblemanget är i stort sett det jag hade i Mönsterås förutom mitt monster till studiomöbel. Jag hade länge haft en idé om att få ett studiobord custombyggt men de jag pratade med menade att det inte gick att genomföra under 5000 kronor. Det kändes ju lite väl saftigt så jag köpte ett färdigt. Trevligt. Eftersom jag köpt in mig på lite mer outboards utöver mitt ljudkort (två stycken mikpreamps; Presonus VXP och ART TPS II) så var behovet stort av att kunna rackmontera dessa saker. I bordet finns även plats att montera fler racksaker eftersom att utrymmet erbjuder hela 8 HE-platser.













Fler inköp jag gjort är en CC121-kontrollenhet till mitt DAW (Cubase) samt kronjuvelen; en Fender Jaguar Classic Player. Den där gitarren köpte jag i september förra året och det var helt enkelt en pojkdröm som gick i uppfyllelse. Ändå sedan mitten av tonåren har jag velat ha en Jaguar. Den lirar underbart, är helt galet snygg och har en hals att dö för. Jag demade många gitarrer och även budgetvarianten från Squier men den låg inte helt och hållet rätt i handen. Efter en stund provade jag Fendern mest ”på skoj” men det var kärlek vid första ögonkastet kan jag avslöja.



 Jag tänkte även ta det här unika tillfället i akt att berätta om några projekt jag sysslat med under hösten och vintern. Det största var att restaurera min första elgitarr jag köpte, en Neville stratkopia. En budgetgitarr som var med länge men som sedan stoppades undan. Mycket på grund av att lödningarna förmodligen släppte på pickuperna och att halsen helt sonika flyttat på sig efter otaliga gig. Jag köpte in mig på ny mekanik, elektronik samt gav mig fan på att justera halsen. Men först slipade jag ner den gamla finishen och gav den ett nytt utseende. Redan från start beslutade jag mig för att uppföra den i sitt ursprungliga skick, vit finish med vitt plektrumskydd.

Jag är inget proffs på att vare sig lacka, måla eller våtslipa men jag har lärt mig under tiden (tack till YouTube). Efter cirka fyra månader var den så klar; och den låter underbart. Ställer man switchen i läge ”fem” och lägger på rätt kompression (medelst MXR SuperComp-pedalen) så låter den precis som en Telecaster. Wunderbar! Ett annat DIY-projekt har varit att modda min absolut första overdrivepedal, en nästintill antik BOSS SD-1 för ännu mer bett och naturlig röraktig overdrive. Efter moddningen är tondefinitionen helt enkelt mycket bättre och ”dirty boost”-funktionen är ett faktum.

Har jag fortfarande någon med mig här eller...?

Nåväl, jag tänkte inte plåga dig mer nu. Det får vara bra för den här gången...

/Elfwingson