söndag, april 22, 2007

Pojken vid bryggan

En intressant plats här i samhället där jag en gång växte upp, är Bryggan. Det är en otroligt skön och meditativ plats där jag faktiskt suttit en hel del genom åren. I bland har det varit under katastrofernas tidevarv men även under soliga dagar då allting liksom faller på plats på ett sådant där skönt sätt. Antagligen är det under våren och sommaren som det är som mest skönt att sitta där vid bryggan. Om vintern och hösten fungerar också bra men det som alltid har varit (och är) den konstanta faktorn är stjärnorna. Precis som uppe på taket på Tornet glittrar tusentals stjärnor ner mot mig varje kväll (eller natt) då jag befinner mig där. Vägen ligger ett stycke därifrån men tillräckligt långt ifrån för att gatlyktorna inte ska störa mig. Då kan man sitta när, dingla med benen och fundera över om vad som kommer att inträffa följande dag eller bara… Vara. I vilket fall som helst så når inget av gatlyktornas bleka sken mig och ingen kommer åt mig när jag sitter där. Stundtals är det bara det stora Lugnet som håller mig sällskap och det är då som jag är som mest avslappnad.

/Elfwingson