onsdag, januari 30, 2008

När J är förkyld vill han ha kycklingsoppa

Förra helgen skulle gått i inspelningens tecken, men det blev inte riktigt så... Det började faktiskt kaotiskt redan på resan till Borås. Det som hände på tåget är förmodligen både olagligt samt oetiskt så jag vill helst inte outta det så här. Vi tar det någon annan gång när allt är preskriberat, OK? Nåväl, min vän J och den bättre hälften (det vill säga hans flickvän) tog emot mig medelst hostningar och rinnande näsor. På ren svenska: de var jävligt förkylda. I och för sig så var inte J speciellt förkyld på fredagen, men det formligen flög på honom under fredagens kvällstimmar, strax efter vårt Göteborgsbesök. Stackars liten...

Vad gjorde då jag (som för övrigt har bacillskräck och förkylningsfobi)? Jag stannade kvar och insåg att någon var tvungen att hålla ställningarna och framförallt ta hand om sin klene och ofantligt förkylda vän. Jag kände även att S behövde lite avlastning. Så klart gjorde jag mig oumbärlig genom att springa runt med mackor, mat, hyra film, köpa mat och diverse andra sysslor. Man är väl part time vårdbiträde och kan det där med att ta hand om sina vänner! Till min lycka blev det några timmars inspelning och det var när jag insåg att J helt enkelt inte skulle kunna spela bas utan, i sitt feberaktiga tillstånd, att trassla in fingrarna i strängarna. En timme och en walking bass-gång senare tog jag mer eller mindre över sessionen och råmixade J's, från början, färdiginspelade trummor. Allt medan han satt och sov i soffan bredvid.

Sanningen att säga så gjorde det inte så mycket att det inte blev någon längre inspelningssession, jag tyckte att det kändes skönt att ta det lugnt för en gångs skull. Även om både J och S kanske var lite småledsna över att de blev förkylda just över den där helgen, så trivdes jag faktiskt storartat. Deras bäddsoffa är underbar och de båda om möjligt ännu mer underbara som värdar och människor. Dessutom köpte jag två kondensatormikar i Göteborg så nu kommer alla mina produktioner att låta ännu bättre. En nylonacke inspelad i AB-stereo på rätt sätt kan sparka vem som helst till månen...

/Elfwingson