fredag, februari 15, 2008

Podcast für alle

Då och då lyssnar jag på radio. Eller rättare sagt på podcastutsändningar. Då blir det ofta SR's På minuten. Detta fantastiska ordrace slår det mesta i svensk radio i dag. För er som vet vad jag talar om så undrar jag: vilken är just din favoritpanel? Personligen anser jag att panelen som innefattar Hans Rosenfeldt, Kajsa Ingmarsson, Pia Johansson och David Batra är min absoluta favoritpanel. (Fast Peter Settman är en solklar bubblare nu när han har lyckats med att lura ut reglerna till fullo och faktiskt fatta programformen). För er som inte har en susning om vad På minuten är så kan jag avslöja att det är ett radioprogram som sänds i P1. Fyra panelmedlemmar har som uppgift, under Ingvar Storms ledning, att tala i en minut under ett givet ämne utan att:
staka sig
upprepa sig
lämna ämnet
lämna lokalen

Då är det genast oerhört mycket svårare att tala i en minut under ett givet ämne. Prova själv får du se! Dessutom ingår det lite i programmet att panelmedlemmarna idkar lätt psykning/mobbning av sina motståndare under programmets gång. Själva programmet är uråldrigt och har gått i svensk radio sedan Hedenhös men programidén kommer ursprungligen från Storbritannien. Som sagt så sänds det här programmet även i podcastutsändningar så man kan helt enkelt ladda hem det till sin dator och lyssna när helst man vill. Oftast brukar jag lyssna på det här programmet strax innan jag går på kvällsturen på jobbet eftersom att man blir på ett ofantligt gott humör med På minuten i öronen.

Ett lapptäcke av musik som också rullar i iPoden just nu är spellistan ”Februari” och ur den saxar jag:
Burning Bridges – Mike Curb Congregration
This Years Love – David Gray
Orphan Girl – Emmylou Harris
Cannonball – The Breeders
Dark Lady – Cher
Heart Of The Matter – Don Henley
Little Green Bag – The George Baker Selection
Popcorn – Hot Butter
Ring The Bells – James
Somebody Told Me – The Killers
Tattva – Kula Shaker
Pillar Of Davidson – Live
Godess On A Hiway – Mercury Rev
Här Kommer Natten – Pugh Rogerfeldt
Mad World – Sacre
Sun Day – Sonic Surf City
She Bangs The Drums – The Stone Roses
Walking With A Ghost – Tegan & Sarah
Promentory – Trevor Jones
American Girl – Tom Petty & The Heartbreakers
Highly Evolved – The Vines
Going To A Town – Rufus Wainwright

...och hör sedan!

/Elfwingson