torsdag, februari 28, 2008

Stråkarret som (nästan) får T att börja gråta

I bland stöter man på saker som får en att liksom haja till. Som senast när jag skulle prova att fixa till ett stråkarr i en utav T's låtar. Bara sådär så ploppade det upp ett par meningar ur dimmorna: ”Kom ihåg när ni ska dirigera en stråkkvartett så ska ni helst se till att de sitter i en cirkel. Då ser de varandra och har samtidigt koll på dig som dirigent.” Det är ju nästan lite skrämmande hur viss kunskap och information sitter där den sitter när man en gång lärt sig den och att den dyker upp när man behöver den som mest. Det är samma sak med musikproduktionen: en del grejer bara sitter där. De är bara så givna att det inte finns något alternativ. Detta kan i bland vara lite svårt när exempelvis J frågar om saker som rör just detta fascinerande ämne. För mig är det bara helt naturligt att saker helt enkelt ska mixas på ett speciellt sätt, men för honom är det ju såklart inte alls lika naturligt. Där har jag personligen mycket kvar att lära. Fast ju mer vi pratar om det desto mer naturligt blir det för honom. Och desto mindre för mig att förklara. Fast det gör jag så gärna. Förklarar alltså.
Allt för dig, J!

* * *

Få se här nu...

Kentbok...?
Check!
Senaste Luthman- och 4soundkatalogerna...?
Yes.
Valda nummer av Level...?
De ligger såklart där de ska.
En påse blandad frukt samt en dricka...?
Naturligtvis!
Mobil...?
Alla gånger!

Jo, det är med allting. Nu drar vi ut på nattvaket förstår ni.

Vi ses!

/Elfwingson