fredag, november 07, 2008

Mikrosömn

Jag sover inte. Inte på riktigt. I stället vrider och vänder jag på mig i sängen. Jag försöker slappna av men det går ”sådär”. Min tinnitus har övergått från det sedvanliga brus jag är van vid till tjutande toner. Stigande. Fallande. Samtidigt försvinner allt ljud och kvar är det där stigande och fallande helvetet. Sjutusen oroliga tankar formligen flyger genom huvudet samtidigt. Jag vrider kroppen tre varv till och ger slutligen upp. Oro, tankar och tinnitus, ni vinner!
Går upp utan att tända någon lampa och dricker två stora glas iskallt vatten. Lutar mig mot köksbänken och drar med pekfingret och tummen över näsroten. Tänker i ena sekunden alla tankar i hela världen och i nästa ingenting alls. Sätter mig på köksgolvet och vilar huvudet mot en utav skåpsluckorna. Köket ligger blåsvart och skuggan från en utav köksstolarna flyter ovanför mitt huvud. Drar handen över ansiktet. Gråter jag? Förmodligen. Du förstår, jag har slutat att räkna nu.

Jag skakar på huvudet och inser att natten bara börjat.

/Elfwingson