tisdag, januari 17, 2006

”Dags att gå upp, ditt jävla liggsår!”


Ställer mig i duschen och flyter i väg med vattnet. Lägger pannan mot kaklet och drömmer om en bättre värld som består i att man får sova hur länge man vill och kan ”jobba hemma” hur mycket som helst. Lite senare glor två bruna ögon, ett glåmigt och orakat ansikte dimmigt tillbaka i badrumsspegeln. Vet du, sådana här dagar borde vara förbjudna. "Nej, fuck it! Jag orkar inte att raka mig idag" mumlar jag och rör mig med döda steg ut från badrummet.
Kaffet är klart nu och jag hinner precis kasta i mig en kopp av den livsnödvändiga drycken medan jag tar på mig den svarta rocken. ”Nycklar... Mobil... Cash... Ja, allt är med” säger jag högt för mig själv och störtar ut genom dörren. När jag kommer ut slår den kalla isväggen mot mig och jag sveper rocken ännu hårdare runt mig. ”Springa. Jag måste nästan springa för att få upp värmen” tänker jag och ökar på tempot.

Alla studenter med sina vita mössor under jackan rusar runt, runt som om de alltid är på väg någonstans. Som i ultrarapid går jag genom deras genomskinliga kroppar och ler.
Ja, du läste rätt. Jag log. Jag log och menade det.

Fan, vad jag älskar mig själv i de där ögonblicken.


/Elfwingson