fredag, januari 13, 2006

Nittonhundrasjuttionio

Kommer hem och slänger den olivgröna militärjackan på sängen, går direkt fram till fönstret och tänder en cigarett. Den stålblå röken puffar ut och färgas rosa medan solen går ned bakom alla taken.

Jag har fyllt tjugosju år i dag.
Vet du, samma månad som jag föddes var det ett jävla snökaos över hela Smålands vindpinade kust. Det var hur mycket snö som helst, det diskuterades undantagstillstånd och att bandvagnar i från Hemvärnet som skulle hämta pensionärer så att de inte dog av svält och/eller köld. Mina föräldrar stod i sin vita tegelvilla och såg just ingenting förutom just snön.
Det var snökaos på Smålands kust i januari 1979.

Det är så sant som det är sagt:
”En olycka kommer sällan ensam”

Tjugosju år…
Jag nojade över min ålder redan när jag fyllde tjugo och ville helt enkelt inte bli äldre. Jag ville vara tjugo för resten av mitt liv och absolut inte bli äldre. Nu har jag accepterat mitt galopperande åldrande och insett att jag bara blir äldre och äldre för varje minut som går. Förhoppningsvis blir jag lite klokare också.
Fast det kan man aldrig veta.
Inte riktigt säkert.

* * *
Telefonen har ringt och mobilen har gett ifrån sig små pip så gott som hela dagen. Faktum är att hela karusellen drog i gång redan klockan halv åtta i morse.

Jag är nog mer omtyckt än vad jag själv tror…


/Elfwingson