lördag, februari 21, 2009

Time to come clean

Många i min närhet skriver låtar; T, J och A samt några till. De sitter hemma hukande över datorer, köksbord eller bara kollegieblock. Det är nämligen där som de flesta låtarna blir till; ensam vid ett köksbord sent på natten tillsammans med gitarren och/eller annat instrument. Det är där som de skriver sina imponerande alster och jag blir lika rörd varje gång jag får den stora äran att höra det.

De gånger jag skrivit låtar sitter jag inte vid mitt köksbord. Ofta har jag suttit i sängen med gitarren och ett kollegieblock modell C4 och enbart läslampan som enda ljuskälla. Lika oglamoröst som en spark på smalbenet med andra ord. Det är nog många som gillar det med att skriva låtar men jag är ingen av dem. Alltså seriöst, det här med låtskrivande. Jag vet inte.
Jag måste faktiskt erkänna att jag tycker att det är så...jävla...tråkigt. Ja, du läste rätt. T r å k i g t. In my opinion så finns det inget mer tråkigt än att just skriva låtar. Jag skulle vilja påstå att jag tycker att det är roligare att titta på när färg torkar. Hela den där kreativa processen är någonting jag bara kan spy på. När jag berättade om mitt senaste uppsving när det gäller produktion menade J att jag borde använda den där kreativiteten till att just skriva låtar men jag vet inte... Titta bara på hur bra det har gått tidigare med mina tidigare projekt jag kräkt ur mig; Glöd tog sammanlagt fyra år att skriva. Fyra år! I och för sig tog Atomvinter bara fyra dygn att skriva. Men det var andra omständigheter som möjliggjorde detta vansinnestempo.

I båda fallen har jag varit utled på att skriva låtar och alltför många gånger varit farligt nära att lägga ner helt och hållet. Nåväl, det där med att hitta de rätta orden och försöka koppla ihop dem med musik på ett skönt sätt är inte min påse liksom. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som är så jävla tråkigt med låtskrivande. Det kanske är att det tar för jävla lång tid. Det är kanske så att jag inte anser mig vara en bra textförfattare eller så är jag bara för lat för att skriva nya låtar. Då är det ju mycket roligare att skriva instrumentalstycken. Små, små orkestrala prylar som till exempel Januari eller Hill 419. Då har jag bara musiken att tänka på och just musik samt arrangering har jag stenkoll på. Men texter, nej. Det är inte ”jag” på något sätt. Det passar mig inte i många fall. Nej, jag överlämnar låtskrivandet över till de som vet vad de håller på med. Personer som J, A och T exempelvis. Skriv på men blanda inte mig på något annat sätt än producent/arrangör, OK?

/Elfwingson