måndag, augusti 04, 2008

Atlas bär upp världen på sina axlar och jag hjälper honom vilken dag som helst i veckan

Det var länge sedan jag var så här hungrig och det känns fantastiskt att vara tillbaka igen. Nu har jag kommit tillbaka från mitt sommaruppehåll (som har bestått i att jobba på Prästkullen samt semestrat både i Köpenhamn och Göteborg) och har med både liv och lust gett mig in i ett mindre singelprojekt. Ett singelprojekt som till stora delar bärs upp av L's fantastiska röst. Den här gången blir det bara tre låtar: Atlas, Tusen ljus och trettio cigg samt Himmelstalund (just Himmelstalund är till 50% min egen men nyheten är att det är T som skrivit texten. Ett litet hobby co-op från hans förra albumprojekt). Den röda tråden genom det här projektet är att L lägger leadinsatser både här och där, något som gör att de här nygamla låtarna/texterna känns mer fräscha och, framförallt, får en vitamininjektion som inte är av denna världen. Tänk att det kan lossna bara sådär genom att en röst som tillkommer. Att sedan L skulle vara en stor del i exempelvis Atlas även denna gång var liksom självskrivet. Åtminstone tycker jag det.

Nåväl...
Jag får sitta med att arra, prodda och mixa. Nivåjustera lite. Slänga ditt ett reverb, en kompressor eller en limiter. Lägga till och dra ifrån. Kort sagt: det jag tycker är som mest roligt och rogivande. Kompis, det är nu som jag trivs som bäst när jag får sitta och pyssla med musikproduktionen där allt det gamla smälts samman till någonting helt nytt. Längst in bland trummor, gitarrer, munspel, XLR-kablar, plektrum och hörlurar finns min värld (a k a mitt lilla autistiska hörn) och letar du riktigt noga så ser du mig sitta där och trolla (som T uttrycker det).

De pastellfärgade ljudspåren hälsar mig välkommen tillbaka och jag kunde inte vara mer lycklig.

/Elfwingson