söndag, oktober 23, 2005

Jag sjunger med Nick Cave i textraden ”Fuck it, I’m a monster, I admit it!”


Jag var hemma hos J och hans flickvän för att få tillbaka några filmer de hade lånat. J's flickvän frågade om jag ville ha en påse att bära filmerna i, någonting som var absolut nödvändigt.
Hon erbjöd mig en papperspåse som såg alldeles gräslig ut: glada barn och godis på purpurfärgad botten! Jag tackade nej med motiveringen att jag säkerligen skulle bli nerslagen om jag visade mig ute på stan med ett så provocerande föremål i handen. Till slut fick jag en alldeles vit plastkasse. Den var helt neutral och vacker.
Efter lite kallprat om att Weeping Willows kommer till stan och hur det är tråkigt att det blir mörkare och mörkare, kunde jag ta mina filmer och sakta gå därifrån. Jag trasslade in mig i spindelnät på vägen hem och höll på att aldrig hitta ut igen.

Den förlamande skräcken för spindlar har aldrig släppt. De är oberäkneliga rovdjur som man aldrig vet vart man har. Spindlar är nog det enda som kan få mitt hjärta att rejält missa på tändningen.

Jag tror att Weeping Willows kommer att köra många Smiths-covers.
Jag borde köpa en biljett och vara en utav de lyckliga i publiken.

* * *
Jag har nog Norrköpings sämsta hörsel. Någon viskade ”hörapparat” och log nedlåtande. Man kan ju kräkas blod för mindre. Jag vill inte skaffa hörapparat vid tjugosex års ålder! Då går jag hellre runt med ett mjukt muffel på vänsterörat och låtsas som ingenting. Fast jag ser nog corny ut när jag ska prata med folk: jag får, helt diskret, vända högerörat mot dem för att överhuvudtaget höra vad de säger.

* * *
När jag blir onykter blir jag exakt så odräglig som jag alltid är men inte vågar visa för omvärlden. Och när jag blir onykter sjunger jag helst med Nicke Cave i: ”Fuck it, I’m a monster, I admit it”

Och omvärlden kan inte göra annat än att hånle och hålla med.

* * *
Snart ska L upp på väggen, där bland andra T, redan hänger. Med andra ord så fattas det någon. Så kan jag ju inte ha det, så nu ska även L få en plats där. Sedan är samlingen på väggen komplett.


/Elfwingson