fredag, oktober 03, 2008

Att sitta av tiden

Jag går in i personalrummet på jobbet och ser mig omkring. Om tre kvart slutar jag men vad ska jag hitta på tills dess? Sjunka ner i den där löjligt sköna soffan, sitta larmberedd med alla sinnen skärpta till max eller ska jag helt enkelt göra en fuling och dra hem?

Jag kan avslöja att det inte blev något av detta. På jobbet finns nämligen alltid någonting att göra. Plocka in en disk i diskmaskinen, städa undan lite papper, röja undan dagstidningar, torka av borden, attestera sin dag ute på kontoret unt so weiter. Du hajar dealen? Det finns alltid någonting att göra på mitt jobb om man nu råkar känna sig sysslolös. Larmen är såklart någonting som alltid finns där men en eftermiddag när klockan slagit två kan man lätt bli lite loj när man satt sig ner efter lunchrushen och tar en kaffe med sina co-workers. Ganska ofta brukar vi sitta och prata. Eller rättare sagt: de pratar och jag lyssnar (om än bara så där lite halvslött med ena örat. Resten av mig är någon helt annanstans). Jag lyssnar på deras historier, sagor och deras drömmar. Då och då skrattar jag till när någon sagt någonting särdeles underfundigt.

Vi fördriver i bland tiden med att prata om våra drömmar. Det är faktiskt också ett sätt att sitta av tiden, jag lovar.


/Elfwingson