söndag, april 02, 2006

Vardagslyx med tillhörande soundtrack

Det pratas om våren hela tiden och den är ”på väg”. Powerful words det där. Att våren är på väg menar jag. Alla pratar om det som om det är någonting nytt fastän våren kommer varje år. Alla vet ju om att våren kommer förr eller senare. Så varför ”ooh” och ”aah” över det? Men jag antar att alla har sin anledning att göra det. Det betyder ganska mycket för människor det där att våren är på väg. En hel massa människor ser det som en ny början på mycket. Så även jag, men på något sätt började våren redan efter nyårsafton. Det känns helt OK. Sedan är våren bra eftersom det är ljusare mycket längre och bla bla bla… I ropar till mig att jag ska ta hand om mig och tänka på våren. Jo då, jag både tänker, drömmer och tycker om att våren är på väg, trots att jag tinade upp för några månader sedan.

* * *
Pratar med L några timmar (eller var det var minuter? Fuck it, för mig skulle det gärna få vara år). Inspirerad av hennes lördagsplan lagar jag riktig mat och lyxar till det hela med sallad och dressing. Hemgjord dressing och inte den där man kan köpa. Tänder sjuhundra ljus vilket gör det hela till en festmåltid utan dess like.
Lägger mig på sängen, dricker thé och läser ”Midnatt” av Koontz. Min egen vardagslyx där varje måltid är en galabankett och där varje CSN-utbetalning är en förmögenhet. Min egen, vackra lyxtillvaro som blir fullständigt när jag pratar med mina bästa vänner över telefonen.

* * *
Vet du om att jag hade ett mycket vackert ögonblick uppe på taket ikväll. En uppenbarelse med ett soundtrack kan man säga. Det var när jag var uppe på taket och såg den svarta östgötahimlen med alla stjärnorna, hela Norrköping (och ännu längre bort) medan herr Berg sjöng för mig. Ur lurarna strömmade orden:
”Mina tankar är så klara nu. Alla frågetecken rätas ut."

I just det ögonblicket blev hela världen vacker.

* * *
Jag plockar fram en låt från förr, sätter mig framför skärmen och skapar en ljudkuliss i vilken alla skådespelarna står redo. Glömmer bort tiden för några timmar och nästa gång jag tittar ut genom fönstret snöar det.

Hur var det där med att våren var på väg nu igen?

/Elfwingson