måndag, mars 27, 2006

Det som var och det som aldrig blev

Tanken över att komma hem till en tyst och tom lägenhet fick mig att ta en promenad i kväll. När jag väl var hemma igen hade jag kommit fram till både det ena och det andra. Och vet du, lägenheten var varken tom eller tyst. Den var i stället full av bra minnen och Jocke Berg som sjöng om natten och fotografier på väggen och tretusen ljus och gitarrer och vin…

Läser ett gammalt mail från L. Drömmer mig bort. Tänker på T. Tänker på L. Tänker på mig själv. Läser trehundra mail till från förr i världen och alla tankar blir nästan för stora för pojken i Tornet. Går upp på taket, röker, tänker, brottas med mina egna tankar ett slag, förlorar kriget, slåss med väderkvarnar. Kvarnar… ”Gårda kvarnar”. Håkan Hellström. Tänker på T. Lyssnar på mer musik. Herr Winnerbäck och herr Berg. Mer musik. Lyssnar på en demo-EP. ”Fredsgatan”. Tänker på L.
Tänker på våren och i samma ögonblick börjar det att snöa. Jävla snö. Men den är fin ändå på något sätt. ”Det är fint med snö i mars” ljuger jag högt. Tänker på min novell. Vill egentligen inte skriva klart den där förbannade novellen. Men vill ändå skriva klart den för att… För att... Fan också: ambivalens. Grattis!
Återgår till mailboxen. Blir supernostalgisk och vill skriva hundratusentals ord i Boken. Fixar det inte. Lägger ner pennan. Tar upp den igen och skriver någonting i marginalen. Klottrar över det med streckgubbar, döda ögon och svarta ljus som för länge sedan brunnit ut. ”Jag är nog för trött för det här och borde sova” tänker jag. Kan inte sova eftersom att tonen i örat är alldeles för stark.

Fan...


/Elfwingson