lördag, mars 18, 2006

Litteratur för en uttråkad musikproducent

Jag är inte mörkrädd men rätt sorts noveller kan skrämma upp mig rejält.

Det ska mycket till om jag tycker att en bok är tillräckligt bra för att sträckläsas. Fredrik Lindströms ”Vad gör alla superokända människor hela dagarna” läste jag ur på bussen hem från Västervik för ett tag sedan och den boken är således en sådan bok som är tillräckligt bra att sträckläsas. H P Lovecrafts’ novellsamlingar går också bra, men vad jag har förstått så är det inte så många som uppskattar den gotiska skräckromantiken längre. Det stör mig lite. Genren med banbrytarna Edgar Allan Poe och H P Lovecraft i spetsen intresserar mig och har gjort det sedan jag var liten. Lite av tjusningen ligger i att de båda författarna var synnerligen småtokiga var och en på sitt vis (Poe exempelvis, var morfinberoende medan Lovecraft var galen och både hörde röster och såg underliga saker som ingen annan såg). Som sagt, de var galna på riktigt men det visste jag inte när jag läste deras noveller första gången. Sedan växte jag upp och började läsa in mig på massor av fakta om de där båda författarna. När jag hade upptäckt det blev deras noveller ännu mer skrämmande.

”Men vad i helvete är gotisk skräckromantik?” undrar du kanske. Du har naturligtvis läst (eller sett för den delen) någonting av Stephen King? Nu tycker jag inte att Stephen King skriver så värst bra böcker, men där har du någon form av ”skräckromantik light” typ. King erkänner högt att han är extremt inspirerad av just Lovecraft och det är lika bra att gå till inspirationskällan om du vill läsa bra noveller. Eller så kan du Läsa Dean R Koontz och få en rejäl dos med sci-fi/skräck/thriller rakt in i ditt stillsamma blodomlopp. Även Koontz sägs vara inspirerad av Lovecraft men han har i alla fall tagit vissa element från Lovecraft och gjort en egen grej av det.

Så spring bums iväg till ett bibliotek nära dig och låna in dig på en löjligt stor hög med bra litteratur.


/Elfwingson

Andra böcker du borde läsa är Tärningsspelaren (Rhinehart), Rosens Namn (Eco) samt Den skrattande polisen (Sjöwall-Wahlöö).