lördag, december 06, 2008

Det är inte hybris...

...det är mer ett kallt konstaterande från min sida.

Bara för att musikproduktionen ligger lite på is för närvarande hindrar det ju inte mig från skriva om den. Som sagt så satt jag och lyssnade igenom 2008 års produktioner då en tanke slog mig; lyssnar du exempelvis på Glöd i en stereo nära dig så hör du såklart ljudbilden och allt det där. Men gör du så att du lyssnar på samma skiva i ett par relativt bra lurar så ska du se att upplevelsen blir en helt annan. Små sublima detaljer i ljudbilden kommer upp till ytan. Det är inte så att det finns några dolda budskap utan det är mer de här små panoreringsdetaljerna. Detaljer som är ett med ljudbilden när du lyssnar i vanliga högtalare men som är mer påtagliga när du lyssnar i ett par lurar. När jag insåg det där blev jag faktiskt glad (och nästan lite stolt över mig själv). ”Tänka sig, jag kan producera musik som har en extra dimension beroende på lyssningssystem. Helt galet!”

Du kan kan ge dig fan på att det ska jag fortsätta med nu när jag hört hur spännande det kan bli.

/Elfwingson