lördag, december 03, 2005

En och en halv flaska vin och alldeles för många cigaretter senare

”Klockan är noll sju noll-noll och det är dags att gå upp och möta världen, dumjävel!”
Jag är alldeles för trött för att ta itu med allting som ska göras. Jag inser att jag till att börja med måste ta tag i mig själv för att kunna få allt att fungera. När jag väl har tagit mig i kragen tillräckligt mycket, påbörjar jag dagens extremt tråkiga förvärv. Allting går snabbt. För snabbt och jag hinner knappt med. Till slut är dagen över och jag måste stressa runt. Du vet: places to go, people to meet.
Helst av allt hade jag bara velat gömma mig under täcket och sova.

Fem timmar senare sitter jag med en flaska rött vin och tycker att jag har allting under full kontroll. Tänk vad självbedrägeriet kan vara fullständigt i bland.
Jag drack mig till självbedrägeriet i kväll.
Hurra…

* * *
E går online och frågar alldeles för mycket. Till slut säger jag ”stopp” och menar att vissa saker säger man inte till vem som helst. Vissa saker håller man för sig själv och det har inte att göra med dig E. Det kallas integritet, kompis.
Hon upprepar att hon anser det vara mycket märkligt att jag inte träffar någon ”[…] du som är så fin”.
Du vet E, the winner takes it all. Så är det bara. ”The winner takes it all, and the looser standing small”.
Hon fortsätter att prata om att hon känner att hon kan släppa in Någon nu och verkligen hoppas på att det skulle kunna bli något. ”Har du inte förmågan att tänka så?” frågar hon och dricker sin fjärde kopp kaffe.
Jag kan inte öppna mig igen. Jag vill inte öppna mig igen. Jag… Jag… Jag törs inte öppna mig igen (vilket egentligen bara innebär att jag är för feg).
Jag svarade någonting helt annat, på E’s fråga. Jag svarade någonting helt annat och troligtvis är det också att jag skämtade bort allting.
Skämten – min sista bastion mot... Allt. Det fungerar nästan jämt, jag lovar.
Medan en skiva med Kent snurrar talar hon om sin dag, om mysiga kvällar fulla med tända stearinljus och om att hon verkligen längtar tillbaka till det där lyckliga tvåsamhetslivet.

Jag längtar tillbaka till mig själv.

* * *
Jag ligger i en skyttegrav och undrar om kriget någonsin ska ta slut. Medan granaterna kreverar runt mig och gröngul klorgas samlas i skyttegraven funderar jag på om det verkligen ska vara så här.


/Elfwingson