torsdag, december 01, 2005

Tjugoåtta cigaretter senare drog T mig genom natten

E pratar, bland annat, om vädret. Hon ogillar vintern ungefär lika mycket som jag. Och bara för att hon ogillar vintern så är E en helt underbar kvinna! När alla andra tycker att det är mysigt med snö, minusgrader, mörker och kalla nätter så tycker vi att vintern är hell on Earth. Aldrig förr har jag så innerligt ogillat vintern som nu. Jag vill verkligen, verkligen inte att det ska bli vinter och att jag ska frysa fast och aldrig mer tina upp.
Hon pratar om latte, filtar, täcken och den där jävla drömmen som aldrig tycks försvinna. Men jag tyckte att hon talade om den med ett annat tonfall i kväll. På något vis lät det nästan… hoppfullt. Ja, det är nog rätt ord: hoppfullt.

Jag har också den drömmen, E. Men jag pratar väldigt sällan om den... Jo förresten, i bland kommer den fram. Mellan allt skitsnack och gnäll dyker den upp och försvinner lika snabbt igen.
Tro mig E: jag har också den drömmen, men jag pratar inte lika högt om den.

* * *
Jag tror att jag ska bli rik.
Jag ska skriva en hjälp-dig-själv bok eftersom att jag har hört att det ska finnas en stor marknad för det…
Först och främst så övertygar man folk om att det är något fel på dem. Det är skapligt lätt, eftersom all reklam redan har fått dem att känna sig osäkra på sin vikt, sitt utseende, sin sociala status, sin sexuella attraktionsförmåga och så vidare.
Sedan övertygar man dem om att problemet inte är deras fel och att de är offer för större krafter. Det är också väldigt lätt för det tror folk ändå. Ingen vill ändå inte vara ansvarig för sin egen situation.
Och slutligen så övertygar man dem om att med mina skickliga råd och uppmuntran kan de övervinna sitt problem och bli lyckliga.
Genialt…

Vilket problem jag tänker hjälpa folk med?
Naturligtvis deras sjukliga behov av hjälp-dig-själv böcker. Min bok ska heta ”Håll käften och sluta gnäll – hur du gör något av ditt liv bortsett från att tänka på dig själv”.

Problemet är att om mitt program verkligen hjälper, så kan jag inte skriva någon uppföljare.
Grattis!

* * *
Vet du, vissa dagar klarar jag inte av någonting. Allt blir ett enda stort misslyckande och ingen vill ta mig i handen och säga ”bättre lycka nästa gång”.
I dag var en sådan dag.

Sedan kom natten.


/Elfwingson