tisdag, november 15, 2005

Musiken och paniken

Hur många skivor äger du?
Runt 200-250 CD + 35 vinlyler

Senast köpta skiva?
Kent ”the Hjärta & Smärta EP”

Senast i högtalarna?
Sahara Hotnights

Fem album som betyder mycket för mig:

The Beach Boys ”Pet Sounds” (1966)
Ett musikaliskt och producentmässigt mästerverk. Hade Mozart levt och komponerat/producerat musik idag hade det säkerligen låtit såhär. Brian Wilson var och ÄR ett musikaliskt geni. Så är det bara. The Beatles kan gå sticka och gömma sig! Pet Sounds säger mer om sextiotalet än någon annan samtida platta.

Kent ”Hagnesta Hill” (1999)
Kents absolut bästa album både text- och musikmässigt. Så är det bara.

Chris Isaak ”Wicked Game” (1991)
Brusten och/eller olycklig kärlek, någonting vi alla kan relatera till. Behöver jag säga mer…?

Jan Johansson ”Jazz På Svenska” (1962, -63 och -64)
Folkmusik med jazzprägel… Kan det bli bättre? En mer meditativ platta finns nog inte.

Broder Daniel ”Forever” (1998)
Ja, vad säger man? Tonårsångest, tonårsångest och åter tonårsångest…och en jävla massa minnen.

Tio låtar som betyder mycket för mig:

”Stoppa Mig Juni (Lilla Ego)” Kent

”Starkare Än Ord” Peter LeMarc

”Goodbye Yellow Brick Road” Elton John

“Street Spirit [Fade Out]” Radiohead

“Sinclairvisan (La Folia)” Jan Johansson’s version

“No Surprises” Radiohead

”Everybody Hurts” R.E.M

“Broken Promise Land” Weeping Willows

“Over” Portishead

”Klåparen” Kent

Fem personer som jag skulle vilja svarade på de här frågorna:
Jocke Berg, Brian Wilson, Daniél Lanois, E och mamma (fastän jag redan vet att den sistnämnda skulle svara Elvis-låtar alt. Elvis-plattor hela tiden).

Vilken skiva tänker du köpa härnäst?
Ingen aning. Jag köper för övrigt ingen musik (om det inte är Kent vill säga).



/Elfwingson